Det er en myte, at man får, hvad man har brug for af vitaminer, mineraler og essentielle fedtsyrer, hvis blot man spiser varieret.

Ved at indtage sund mad kombineret med mikro-næringsstoffer, vil det være muligt at komme mange sundhedsproblemer i forkøbet.

Generelle kostråd - for syge og raske

 

Moderne stressende livsstil og miljøforurening har gjort problemet værre ved at øge kroppens behov for vitaminer, mineraler og andre ernæringsbestanddele. Kroppen lærer til en vis grad at klare sig med det forhåndenværende, men med tiden vil der opstå symptomer og sygdom, der skyldes, at grundlæggende ernæringsmæssige behov ikke opfyldes.

 

Kroppen vil i stor udstrækning helbrede sig selv, hvis den tilbydes de rette betingelser. Alternativ og orthomolekylær medicin tilbyder kroppen de rette behandlingselementer. Med orthomolekylær sygdomsbehandling gives kroppen denne mulighed, da den består i at tilbyde kroppen de rigtige (ortho) stoffer (molekyler). Dvs. stoffer, som kroppen ikke opfatter som fremmede.

 

Det er en myte, at man får, hvad man har brug for

af vitaminer, mineraler og essentielle fedtsyrer,

hvis blot man spiser varieret.

 

Med orthomolekylær sygdomsbehandling fjernes (afgiftes) de stoffer, som belaster kroppen og forhindrer helbredelse. Samtidig tilføres kroppen de stoffer, som den mangler for at blive i stand til at genopbygge og reetablere en sund biokemisk balance.

 

Ved at indtage sund mad kombineret med 

mikro-næringsstoffer, vil det være muligt

at komme mange sundhedsproblemer i forkøbet.

 

Det kan i en periode være nødvendigt at tilføre disse stoffer i store doser.

Sørg altid for at konsultere en læge eller kompetent terapeut ved sygdom.

 

Når du spiser, bør du...
  • Spise varieret, enkelt og groft - så vidt muligt økologisk og uden GMO.

  • Drop tobakken.

  • Spis aldrig for meget af gangen. Når du spiser lidt men tit - fordøjes og udnyttes maden bedre

  • Drik 2,5 - 3 liter (rent) vand om dagen.

  • Hold idealvægten. (Højst 5 kg over din ungdomsvægt).

  • Tag et ordentligt vitamin-/mineraltilskud. (Køb det evt. i udlandet hvor det Anbefalede daglige tilskud (ADT) er højere end i DK. Benyt kun enkeltmidler, hvis det ønskede terapeutiske niveau ikke nås med dit basistilskud.)

  • Spis flere næringsmidler og færre nydelsesmidler.

  • Lad være med at blive fanatisk. Du skal også ha' det rart.

 

Spis mere af disse grupper

Kornprodukter

Brød: Helst grovbrød / fuldkorn / fiberbrød / grahamsbrød.

Grød: F.eks. boghvede / havre / hirse / flerkornsgrød.

Gryn: Havregryn / sukkerfri müsli.

Ris: Helst brune - evt. parboiled.

Spaghetti/pasta: Helst fuldkorn.

 

Grøntsager

Bør så vidt muligt spises rå eller let dampede. Broccoli / grønkål / rosenkål / kålrabi / spinat / rødbeder / gulerødder.

 

Frugt

Bør så vidt muligt spises rå.

 

Fisk

Især de fede: Sild / laks / makrel / ørred / ål.

 

Fjerkræ

Undgå helst fedt og skind. Spis gerne æg.

 

Spis mindre af disse grupper

Fedtstof

På brød: Evt. øko-smør - aldrig margarine.

Stegning: Olivenolie. Evt. Smør, Ghee, kokosolie eller rapsolie.

Aldrig margarine eller flerumættet olie (som f.eks vindruekerneolie).

Salatdressing: Jomfru-olivenolie. Evt. Koldpresset solsikke-, valnødde-, raps og hvedekimolie.

 

Kød og indmad

Unødvendigt, og i større mængder skadeligt.

 

Sukker

Undgå sukker. Herunder kager, slik og sodavand. Honning og mørk chokolade er OK.

 

Mælkeprodukter

Foretræk de fedtfattige (Kærne-, skummetmælk, mager ost). Gerne Cultura eller Acido.

 

Te & kaffe

Foretræk te. (Grøn te, urtete eller almindelig sort te.) Undgå helst kaffe, dog højst 2 kopper daglig.

 

Øl / Vin / Spiritus

Højst to genstande daglig. Helst rødvin. Undgå stærk spiritus.

Gravide: Ingen alkohol.